Smart ip-telefoni till ditt företag

IP-telefoni har så många fördelar!

- gör företag mer rörliga och effektiva

1

- är mer kostnadseffektivt
än vanlig telefoni

2

- har många
smarta funktioner

3

Vad är IP-telefoni?

IP står för Internet Protocol, som används för all överföring av information på internet. Ip-telefoni, eller Internet Protocol telephony på engelska, utgår alltså från internet i stället för telefonnätet. Det traditionella telefonnätet kallas PTN, som står för publikt telefonnät. Fördelen med PTN är att det är mycket stabilt gällande drift och ljudkvalitet, men det kommer samtidigt med en extra kostnad. Dessutom är dagens digitala nätverk så pass kraftfulla att IP-telefonin fungerar perfekt i stora delar av landet.


Med bredband och fiber som grävs ner under marken är IP-telefonin ofta ännu mer stabilt än det publika telefonnätet på platser med känsliga telefonledningar. Eftersom man behöver internet för att använda IP-telefoni går det även under namnet internettelefoni, bredbandstelefoni eller webbtelefoni. Oavsett benämning är det en mycket smidig och användarvänlig tjänst för samtal och andra funktioner.

Vilka fördelar finns med IP-telefoni?

IP-telefoni har många fördelar framför det publika telefonnätet. Inga extra avgifter tillkommer utöver ert befintliga internetabonnemang, vilket gör tjänsten mycket prisvärd. Ju mer ert företag ringer, desto mer sparar ni in genom att välja IP-telefoni. Om ert företag verkar inom sälj eller andra anledningar har många kundkontakter via telefon, finns alltså mycket att tjäna på att välja IP-telefoni. För nystartade företag är det lätt att ta telefonin för given, men många nya aktörer på marknaden upptäcker snabbt hur viktigt det är att samtal och andra tjänster fungerar som det ska i alla läget.


Genom att koppla upp er telefoni mot internet finns möjligheter till många praktiska tilläggstjänster, som kan anpassas helt enligt era önskemål. Om ni ringer många samtal till utlandet blir samtalskostnaden betydligt lägre än för traditionell telefonni. Ni slipper rörliga samtalskostnader och andra utgifter, bortsett från abonnemangskostnaden för ert internet. Sammantaget är IP-telefoni mycket mer flexibelt än det publika telefonnätet. Det ger ett professionellt intryck till ert företag och kommer att uppskattas av såväl er personal som kunder och besökare.

Med IP-telefoni kan samtal kopplas oavsett typ av telefon eller operatör

Som användare kan du välja vilken enhet du vill svara i, då flera typer av telefoner kan vara kopplade mot samma anknytning. Du är också operatörsoberoende och kan koppla olika operatörer mot samma nät.

IP-telefonen ger ökad flexibilitet

IP-telefonen ser ut och fungerar som en helt vanlig kontorstelefon. Skillnaden är att IP-telefonen inte är inkopplad i ett telefonjack, utan den är ansluten till internet. Praktiskt och enkelt om ni byter plats på kontoret är i sommarstugan eller om hela företaget flyttar.

IP-telefoni – mer kostnadseffektivt

En stor fördel med IP-telefoni (sk. bredbandstelefoni) är att det ofta kostar mycket mindre om ni redan har tillgång till internet. Ni behöver alltså inte betala för extra nätverkskostnader utan endast en abonnemangsavgift.

Telefonväxel med IP-telefoni
smarta funktioner

Med IP-växel kan du se dina kollegors status i sin hänvisning. Exempelvis om de är på möte, på lunch eller semester. Dessutom får du tillgång till följande funktioner:

Kontakta oss så berättar vi mer!

Vilka tilläggstjänster finns för IP-telefoni?

När ert företag väljer IP-telefoni finns möjlighet till många smarta tilläggstjänster. Vissa funktioner kan ingå i ert abonnemang, medan andra måste läggas till. Här är det viktigt att se över ert företags behov här och nu, så att ni inte betalar i onödan för tjänster som ni inte använder. Genom att ta hjälp av oss på Docupartner ser vi över er nuvarande telefoni och skräddarsyr IP-telefonin helt efter er verksamhet.


Med vår IP-telefoni kan ni enkelt lägga till fler tjänster om era behov skulle förändras över tid. Kanske om ert företag växer, krymper eller behöver flytta. Tilläggstjänster för IP-telefoni kan exempelvis handla om nummerpresentation, trepartssamtal, hemligt nummer, återuppringning, röstbrevlåda, kösystem, olika möjligheter till vidarekoppling, med mera. Oavsett behov ser vi till att ni får rätt tilläggstjänster för er IP-telefoni.

Telefontyper för IP-telefoni

Trådlös IP-DECT, konferenstelefon
eller bordstelefon?

Vad är skillnaden mellan en IP-DECT, en konferenstelefon och en bordstelefon? Det är funktionaliteten som varierar beroende på vilken typ av telefon du väljer. Docupartner erbjuder telefonmodeller som passar alla behov, allt från enklare bordstelefoner till avancerade videokonferenstelefoner.

Vilka typer av telefoner stödjer
Docupartners IP-telefoni?

Vi har stöd för följande IP-telefoner:

Här är en lista på IP-telefoner som är kompatibla med docupartners lösning
Dragspelsinnehåll
  • Mitel 6865i
  • Mitel 6867i
  • Mitel 6869i
  • Mitel 6873i
  • Mitel 6863i
Dragspelsinnehåll
  • Mitel Basestation models RFP35/36/37/43
  • Mitel DECT 612
  • Mitel DECT 622
  • Mitel DECT 632
  • Mitel DECT 650
  • Gigaset N510 IP PRO
  • Gigaset R650H PRO
  • Gigaset C530

Frågor och svar om IP-telefoni

IP är en förkortning för ”Internet Protocol”. Så kort beskrivet är IP-telefoni telefon över internet. En annan förkortningar kan var VoIP vilket betyder ”Voice over IP” eller ”Röst över IP”.

När du ringer kopplas samtalet genom swichar på internet över IP-protokollet. Traditionellt kopplades samtal genom speciella telefonväxlar.

Beroende på abbonemang och behov varierar priserna. IP-telefoni är prisvärt, sedan beror beror priserna på vad som önskas, t.ex. gällande ringa till utlandet m.m. Kontakta oss för mer information!

Hej, vi berättar gärna mer

Fyll i formuläret nedan så hjälper vi dig snart!

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.