Vi svarar gärna på frågor!
Vilken skrivare behöver jag? Finns serviceavtal? Behöver jag köpa egna färgpatroner?
Ring oss på 08-556 318 00, eller fyll i formuläret nedanför, så hjälper vi dig hitta skrivaren som passar just ditt företag!
Hastighet? Volym? Kvalitet?
Jag svarar på dina frågor och hjälper dig hitta rätt kopiator för ditt företag.
Pierre Akterin
Fem anledningar att köpa eller hyra begagnad kopiator från DocuPartner
- Vi erbjuder mycket attraktiva priser
- Vi lämnar samma garantier på begagnade kopiatorer som för nya
- Samtliga kopiatorer renoveras grundligt och slitdelar byts ut
- Vi kvalitetssäkrar alla kopiatorer enligt ett omfattande test innan leverans
- Vi har alltid ett stort sortiment av begagnade kopiatorer
Om man väljer rätt, kan en kopiator verkligen höja produktiviteten.
Råd för att välja rätt kopiator att hyra för företag och kontor
Vi har försett företag och kontor med kontorsskrivare och kopiatorer att hyra sedan år 2002 – och fortsätter att vara ledande i branschen. Med vår långa erfarenhet vet vi precis vilken kopiator eller skrivare som passar att hyra för just ert företag.
Inför ett beslut om att köpa, hyra eller leasa en begagnad kopiator, kan följande information vara en trygghetsskapare.
1. Kopiatorns ålder
En kopiator slits oundvikligt med åldern. Av detta följer att en väldigt gammal kopiator generellt sett löper större risk att ha sämre mjukvarustöd eller till och med regelrätta driftproblem.
Ofta har en kopiator för företag en längre livslängd, men detta är inget som man nödvändigtvis kan ta för givet. Därför ser vi alltid till att våra begagnade kopiatorer inte är utdaterade och har många år kvar.
Vi funktionstestar våra kopiatorer grundligt. De genomgår en yttre besiktning, för att säkerställa att det inte finns några skador på chassit eller eventuella skärmar och även att samtliga knappar är fullt funktionella.
Vi testar utskriftskvaliteter och har vårt professionella öga med oss för att se och korrigera eventuella inställningar. Vi gör utskrifter från orginal av olika slag och jämför sedan originalet med kopiorna.
2. Möjligheten att köpa tillbehör till er
De olika kopiatorernas produktlivslängd varierar stort. Vi kollar så att den fortfarande omnämns på tillverkarens hemsida och att vi kan erbjuda det bläck eller den toner som erfordras. Allt detta för att du ska blli nöjd med att hyra en kopiator, och en som fortfarande är aktuell.
Vi kontrollerar även att kopiatorn stödjer modern teknik och att drivrutiner finns tillgängliga. Planerar ni att koppla samman kopiatorn med ett nätverk, eller använda i samband med ett modernt operativsystem så är det väldigt viktiga punkter.
3. Kopiatorns tidigare användning
Ofta kan kopiatorns tidigare roll berätta mycket om dess framtida livslängd. Om en kopiator har haft ett liv som leasingprodukt är risken stor att den har fått arbeta väldigt hårt.
Dessa produkter riskerar att ha såväl dold mekanisk skada som ett omfattande renoveringsbehov.
Hos oss hittar ni en kopiator som endast använts sporadisk så minimerar ni risken att behöva skicka den på service det första ni gör.
4. Renoverade kopiatorer
Det är inte ovanligt att man kommer i kontakt med kopiatorer som har genomgått renovering. Många utgår helt enkelt i från att detta betyder att produkten är garanterat felfri.
Men kom ihåg att spendera lite extra tid på att ta reda på huruvida kopiatorn har servats eller renoverats hos ett auktoriserat företag.
Visar det sig att den bara har rengjorts och putsats upp så är det inte säkert att den är i bra skick.
5. Möjligheten att erhålla serviceavtal
Om ert företag väljer att hyra eller leasa skrivare innebär ofta serviceavtal en stor trygghet, eftersom det garanterar regelbundet underhåll.
Om ni upplever att denna sorts avtal är en nödvändighet, och det inte ingår vid köp, så är det viktigt att kontrollera huruvida det är möjligt att teckna ett nytt serviceavtal för produkten i fråga.
6. Er befintliga budget
Storleken på er budget är av naturliga skäl en avgörande faktor. Detta ger också vägledning gällande huruvida ni bör fokusera på att hyra eller köpa en kopiator.
Viktigt är att hålla helhetsperspektivet i åtanke inför leasing av kopiator och skrivare.
En kopiator är aldrig en engångskostnad, utan medför återkommande utgifter så som underhåll och bläck eller toner. Därför är det en bra idé att titta på kostnad per kopia, snarare än kostnaden för själva produkten. Lika så blir servicekostnaden en viktig del av beslutet.
Man vill absolut undvika att få en kopiator som i slutändan blir dyr på grund av omfattande underhållskostnader och onödigt tidskrävande och komplicerad användning.
Som företag bör ni i möjligaste mån undvika en kopiator som i slutändan blir dyr på grund av omfattande underhållskostnader och onödigt tidskrävande och komplicerad användning.
7. Skicket på er kopiator
Precis som nämnts inledningsvis så kan kopiatorns befintliga skick ge indikationer om framtidens behov av service. Om er nuvarande skrivare har uppenbara skador så är det ett tydligt tecken på att ni bör överväga en annan skrivare att hyra eller leasa.
Att knappar och kontakter är hela och funktionella är ett bra tecken på att kopiatorn är pålitlig.
8. Utskriftsvolymer
Ert företags volymbehov säger väldigt mycket om vilken kopiator ni bör välja. Se till att skaffa er en uppfattning om hur många sidor ni kan tänkas behöva behandla varje månad, för att säkerställa att kopiatorn är lämpad för de volymerna.
Annars riskerar ni att få en kopiator som behöver mer regelbundna byten av bläck eller toner än vad som är önskvärt.
Planerar ni även att teckna serviceavtal så bör ni se till att det täcker era faktiska behov.
9. Pappershanteringen och effektiviteten
Vilken sorts dokument ni behandlar säger mycket om vilken sorts kopiator ni behöver. Mer enkla kopiatorer är inte alltid lämpade för stora volymer eller icke-standardiserade dokumentformat.
Inte heller vill man hamna i sitsen att ha införskaffat en kopiator som helt enkelt inte är tillräckligt snabb för företagets behov. Angivna kopior per minut säger mycket om vad kopiatorn kan tänkas hinna med.
Ta även i åtanke huruvida ni behöver särskilda funktioner så som förmågan att skriva ut på båda sidor, anpassa storlek eller fysisk sortering av dokumenten.
10. Praktiska behov
Vad behöver företaget en kopiator till? Moderna kopiatorer har ofta fler funktioner och är mer resurseffektiva. Det är inte säkert att en äldre begagnad kopiator täcker de faktiska behov som ni har.
Energieffektiva kopiatorer som är ENERGY STAR-certifierade leder ofta även till besparingar gällande kostnader för el, och har även en mindre belastning på miljön.
Vad kan vi dra för slutsatser?
Inför valet att hyra eller köpa en begagnad kopiator finns mycket att tänka på. Utöver att säkerställa dess funktion så måste man även ta framtida underhåll i åtanke.
Se till att kopiatorn har de funktioner som ni behöver, och spendera lite extra tid på att se över möjligheten att teckna ett serviceavtal.
Genom att göra ett gediget förarbete inför köpet så besparar ni företaget merkostnader, då det minimerar risken för felköp. Ett bra köp ger er det ni behöver.